My Blog List

Monday, April 16, 2012

BUKAN MUDAH MENJADI PENDAKWAH..

Cerita ani panas lagi, baru tadi patang. Seorang rakanku yang merupakan salah seorang penceramah yang giat aktif berceramah. Ada urang yang mengomplen arah peradiannya, yang becakap "kenapa kedia saja beceramah?sudah abis kah penceramah di Brunei ani?"
Aku memang tarang-tarang tekajut dengan luahannya atu inda dapat cakap apa-apa, hanya membiarkan kedia meluahkan rasanya atu.

Aku pun atas dasar simpati seorang rakan menasihatkan kedia supaya sabar, sebab iatah yang kana katakan cubaan dan dugaan dalam berdakwah.

Aku hairan dengan sebilangan masyarakat ani, urang yang aktif berdakwah pun kan di dangkikan. Kalau banar urang-urang yang aktif ani saja yang balik-balik mukanya di tv, dan suaranya saja yang tedangar di radio, carikan tah pendakwah baru yang sanggup berdakwah atau beceramah. Berapa banyak lulusan luar negeri dalam bidang agama yang mahu jadi penyampai atau pengajar kepada masyarakat? masing-masing kan menganyangkan parut sendiri. Dapat gaji saja yang durang harapkan, sedangkan durang tau, bahawa tanggungjawab dakwah ani adalah keraja durang yang memegang kulusan agama..

Diharaplah dimasa akan datang, masyarakat lebih faham dan peka tentang hakikat ani, kalau nada pendakwah yang sanggup ani, siapa tah lagi kan berdakwah?????

No comments: