My Blog List

Monday, June 13, 2011

lagi-lagi kesabaranku teruji..

urang selalu becakap,kalau allah sayangkan seseorang hamba,ia akan diuji. iatah kali yang ku alami masa ani.dugaan ani besambung-sambung,tapi dengan keimanan yang ada, aku wajib bersabar.

cerita bermula sewaktu aku mengganti bossku yang cuti diofisnya. pada satu hari (waktu hampir tengahari), macam biasa ofis kana lawat oleh staff2 yang kan mengantar surat dan lain2.

al-kisahnya,datanglah seorang hamba allah ani duduk2 diruang tamu ofis,aku pun menagur ia(sebab aku kenal jua urang ani).sambil2 mmbaca surat kabar, ia pn btanya arahku(yg kelurusan duduk disebalahnya).

"berapa urg sudah anak tuan?".aku pn menjawab "balum lagi tuan"..tiba-tiba dengan muka yang menyebalkan sambil berpaling(meliat muka kawan yang kelurusan duduk ampir kami jua) ia berkata...
"eh,mun aku malu ku tu eh inda beranak ah!!"
aku yang tantu2 tekajut dengan cakapnya atu tarus becakap dalam keadaan marah yang terkawal.."tuan,kalau dapat ku naik ke arash atu,ku tukar takdir ku ani, ganya semua atu urusan allah". lapas ku ckp catu barutah ia diam.

hairan ku manusia ani ah, kenapa kitani suka mencari dusa karing ani kan ah? sembahyang pun kitani hari2,tapi akhlak inda dijaga paidah jua. dosa dengan allah sanang diampunkan, tapi dosa dengan makhluk, sapa nak ngomen ni??

3 comments:

ummusya said...

bah aku tah ngomen... haha...
taruk jua orang atu, macam nda ada iman, nda pcaya kan qada qadar. mun tani dpt nantukan kan mau anak atau inda, siuk tu eh. inda tia tau cemana rasa diri kan mau anak atu, tapi alum rezeki. orang cematu pun ada jua ah...

qms said...

well...bgi ku urg cmatu iz urg yg biadap dan nda tau kn mjaga prasaan urg lain dan yg prasan dirinya lebih.... argh bole blah la ja.... mun aku dckpi nya catu,kompom ku balasi..."ko sapa kn bckp catu? sdgkn nasib mu akan dtg pun ko nda tau...branak pun ko,klu ko nda te-ajar anak mu a2..sia-sia sja... liat sja ulah mu atu!!!!"...bwa bsabar sja..k... rezeki setiap urg,nda bleh dpertikaikan...

PENGEMBARA ALAM MAYA said...

qms:nasib jua aku belajar anger management, dapat jua mengawal perasaan marah:)