My Blog List

Monday, May 14, 2012

PENDAKWAH

Balum lama aku ada menulias mengenai bukan mudah menjadi pendakwah. Masa atu aku menulis berdasarkan pengalaman seorang kawan yang merupakan pendakwah secara tetap. Tapi kali ani aku kan menceritakan pengalaman sendiri bersama seorang kawan yang lain yang juga terlibat dalam arena dakwah.
Cerita bermula selepas kami menjayakan program dakwah secara live di radio. Masa atu tajuk mengenai vandalisme menurut pandangan Islam. Dalam masa menyampaikan ceramah, ada seorang pemanggil yang membuat penggilan, dan becakap"urang ugama ani tau cakap saja, buatnya nada".
Secara jujur memang lah kami tekajut dengan apa yang dicakapkannya ani, tapi demi menjaga etika sebagai pendakwah, kami jawab dengan berhemah lah.
Rupanya cerita atu inda abis disana, beberapa hari selepas atu ada lagi cerita yg dasat. Penceramah yg lain kana telipun oleh urang yang sama, dan mengutarakan masalah yang sama...mengomplen para penceramah.
Kenapalah ada urang yang macamani. Bukankah tugas dakwah tugas semua?manatah urang atu tau urang ugama ani tau cakap saja...

No comments: