My Blog List

Wednesday, March 28, 2012

COMBATMAN IN ACTION..NEW EPISODE

Assalamualaikum semua..

Berbekalkan kejayaan yang lepas, geng kami hari ani meneruskan jelajah pancing kami. Selepas Subuh, kami bertiga meneruskan misi untuk hari ani dengan harapan mendapat rezeki, atau sekurang-kurangnya "perlawanan" dari "musuh". Berbekalkan umpan udang hidup dan pumpun( lama sudah inda ku teliat makhluk ani..tq faizal sebab belurih urang mengambilkan pumpun), kami sampai dijeti jam 0630 pagi, dan kami terpaksa menunggu beberapa ketika untuk menanti boatman sampai. Dalam hati sudah terbayang tarikan ikan dan aksi hebat yang akan terjadi. 

SPOT PERTAMA
Seperti biasa, kalau sudah sampai di Pudak, inda sah kalau inda belabuh di "white tower" (pancang putih). Kali ani kami plan kan belabuh disana lama sedikit memandangkan boatman kami free pagi ani. Setelah hampir sejam menanti, kami berjaya mendaratkan spesis target, iaitu Languran, Ketambak dan tuka-tuka. Selepas atu kami pun berpindah ke spot yang baru (sangkar..banarnya lama pulang, ganya batah sudah inda di aga). Dalam perjalanan ke spot baru, aku cuba-cuba jua trolling dengan Rapala Flat Rap, tapi keputusannya "kumpau".

LAUK PAGI.
Sesampainya kami dispot ani, kami disambut oleh penjaga spot ani. Demi sampai saja, kami tarus memasang umpan dan melabuhkan didapan pagar sangkar, dan hasilnya...inda sampai sepuluh minit,  kantung ikan kami berisi sudah, seolah-olah ikan di sini ani setaun inda kana bagi makan. Ikan Ketambak berskala 300-500 mendominasi tangkapan selain seekor selungsung berskala 400 gram (tangkapan bonus, hehe).

SEPI, SUNYI, BANGAS!!
Selepas lebih kurang 2 jam, keadaan jadi semakin sunyi, getuan ikan ganya menyebabkan luncing kail kami bebunyi, tapi kebanyakannya lapas. Mungkin ikan-ikan damit punya keraja, sebab ada jua beberapa kali kami menaikkan garut-garut, tapi semuanya kami "released", sebab inda cukup sifat, hehe

AING LAJAK, UJAN LABAT DAN RIBUT.
Masuk saja tengahari, kondisi aing tarus berubah, dimana aing lajak pasang menyebabkan sungai beuras. Ditambah lagi dengan kedatangan angin kuat dan ujan labat, sedikit sebanyak menjejaskan hasil tangkapan. Tapi, apa jua daya kitani, kuasa Allah kan..mun sudah Allah kan membagi ujan cemana tah jua, ada tah hikmahnya tu. Akhirnya setelah bertahan lagi beberapa jam, kami pun bungkus, ialah, daripada kami "panggang-panggang" dengan joran yang inda beusik, baiktah kami balik.

UDANG HIDUP VS PUMPUN??
Seperti yang ku bagitau awal-awal tadi, trip kali ani kami akan membuat uji kaji terhadap umpan yang kami gunakan iaitu udang idup dan pumpun. ternyata disini bukanlah padang pancing terbaik untuk aplikasi "pumpun", sebab walaupun kana makan ulih ika, tapi kebanyakan tangkapan berskala "baby" dan kalau pun yang "remaja" hanyalah ikan "black hawk"..Jadinya udang idup anitah senjata paling ampuh untuk menawan ikan-ikan di perairan ani.

Secara keseluruhan, trip ari ani indalah sehebat trip yang lapas kalau kan dikira dari segi kuantiti ikan yang kami naikkan, tapi dari segi kualiti ikan yang kami dapat, ternyata hasil hari ani bulih dibanggakan. So, tunggu trip kami yang akan datang, manatau kali ani kami berhasil merombak kubu pertahanan "samseng" disini..enjoy gambar-gambar terbaru ani..Assalamualaikum..

Mr boatman..

Jeti tempat kai turun naik..

Member club..

Combatman crew

Sungguh menggoda aing ni..

Kompon inda tetinggal barang ni..

Disini lah tempat ku gugur hari atu..waspada lah!!

Pumpun..senjata lagenda!!

Sentiasa bersedia..


Bawah sangkar anitah banyak mendapat sambaran..

sibuk kawanku ani..

tangkapan favourite:)

Syukur..rezeki Allah..

Iatah jadinya kalau ikan inda frenzy..dimana-mana pun di try

Loteri..siakap lagi!!hehe..jangan mare kawan-kawan







No comments: